De wereldwijde markt voor virtual reality maakt een groeistuip door.
In het derde kwartaal van 2017 zijn er ruim één miljoen VR-headsets verscheept van fabrikanten naar winkels, zo becijferde marktonderzoeker Canalys.
Sony is marktleider door de populariteit van de Playstation 4. De top drie heeft 86 procent van de totale markt in handen. Naast Sony zijn dat Oculus (dat eigendom is van Facebook) en HTC.
Sony verkocht maar liefst 490.000 VR-headsets, goed voor 49 procent van de markt. Oculus en HTC zijn respectievelijk met hun Oculus Rift en Vive goed voor 210.000 en 160.000 verkochte exemplaren.
Sony heeft in haar laatste kwartaal dit jaar, dat eindigt op 30 september, ruim 67,5 miljoen stuks van haar succesnummer Playstation 4 verkocht.
Facebook en HTC hebben hun VR-headset scherp afgeprijsd om meer klanten aan te spreken. Die strategie lijkt te gaan lukken. Een Rift kost in de VS nu 399 dollar in plaats van de eerdere 599 dollar. In Nederland kost een Rift-basispakket rond de 450 euro.
Volgens Vincent Thielke, onderzoeksanalist bij Canalys, is prijs de drijver achter de hogere verkopen. Hij verwacht veel van de goedkopere stand-alone Oculus Go, waarvoor geen aparte, dure pc voor nodig is om hem te gebruiken. De 'Go' zal in het voorjaar van 2018 verkrijgbaar zijn. Apps die bijvoorbeeld werken op de Gear VR van Samsung zouden ook op de 'Go' moeten werken.